No module Published on Offcanvas position

اصطلاحات بیمه باربری - اینکوترمز

اعتبار اسنادي(Letter Of Credit) :قراردادی است که به موجب آن بانك گشایش کننده اعتبار متعهد مي‌شود كه به دستور و بحساب خريدار كالا پس از دريافت مدارك معين(اسناد حمل) ، وجه كالا را به حساب بانک پرداخت کننده که نماینده  فروشنده می باشد واریز نماید و به این ترتیب انجام مبادلات و معاملات بین المللی تسهیل می گردد .اعتبار اسنادی را به اختصارLC نیز می گویند.

بارنامه(Bill Of Lading) :
بارنامه اوراق بهاداری است که از طرف موسسه حمل ونقل صادر و مشخصات کالا ، نام و آدرس گیرنده و فرستنده کالا ، میزان کرایه حمل ، مشخصات ، تعداد و وزن کالا در آن قید میگردد. بارنامه به منزله قرارداد حمل، رسيد دريافت كالا و سند مالكيت آن است.

مانيفست(Manifest) :
فهرست محمولات يك كشتي يا يك قطار با يك كاروان از كاميونهايي را مي‌گويند كه بيشتر از يك بارنامه دارند. در فارسي مي‌توان آن را فهرست كل كالا خواند كه حاوي ريز كليه بارنامه‌هاي مربوط به محموله است.

پروفرما(Proforma ) :سند خريدي است كه فروشنده از مبدأ به عنوان پيشنهاد فروش، يا تعيين ارزش و شرايط فروش صادر مي‌كند. پروفورما را پيش فاكتور نيز مي‌گويند.

كالاي متروکه(Abandoned merchandise):كالاهايي است كه مدت توقف قانوني آنها در اماكن گمركي يا انبار اختصاصي پايان يافته و به‌ دلیل گوناگون از جمله بلاصاحب ماندن، بی‌استفاده ماندن و یا از رده خارج شدن ترخيص نشده باشد.

اينكوترمز(Incoterms) :
منظور از “اينكوترمز” مجموعه‌اي از مقررات بين‌المللي براي تفسير اصطلاحات مهم مورد استفاده در قراردادهاي تجارت خارجی است که توسط اتاق بازرگاني بين‌المللي(ICC) و به منظور رفع ابهامات ناشي از تفسيرهاي گوناگون از اصطلاحات مشابه در كشورهاي مختلف  تهيه و بهنگام می گردد.

Totall  Loss :
خطرات بیمه شده : فقط تلف شدن کامل مورد بیمه در یک مرحله بر اثر آتش سوزی /غرق شدن/ سقوط هواپیما را در بر می گیرد. این بیمه نامه فقط تا رسیدن به مبادی ورودی کشور مقصد اعتبار دارد.

پارتشیپمنت(Partshipment):یعنی حمل به دفعات به این معنی که کالای مورد بیمه طی  چند پارتی از مبدا ء به مقصد مندرج در بیمه نامه حمل گردد.

ترانسشیپمنت(Transshipment) :انتقال محموله مورد بیمه از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر
کشتی چارتر(Charter Ship):
کشتی است که به صورت اجاره ای کار می کند. این اجاره می تواند به صورت زمانی یا سفری باشد.

کشتى‌هاى لاينر(Liner  Ships) :اين کشتى‌ها تحت ضوابط خاصى در خطوط معين و با برنامه منظم فعاليت مى‌کنند.  

کشتى‌هاى ترامپ(Tramp Ships) :
اين کشتى‌ها در مسير منظمى فعاليت نمى‌کنند و محموله را به هر نقطه‌اى که صاحب کالا بخواهد حمل مى‌کنند.

طبقه بندی کشتی(Ship Classification) :منظور از طبقه بندي شرايطي است كه كشتي هاي حامل كالا مي بايـست دارا باشند و ايـــن شرايط معمولا توسط موسسات معتبر بين المللي كه مورد قبول انستيتوي بيمه گران لندن مي باشند كنتـرل مي شود.

گواهی طبقه بندی کشتی(Class Ship Certificate) :یک نوع گواهی مخصوص است که توسط موسسات رده بندی مجاز و به منظور تعیین میزان قابلیت دریانوردی کشتی صادر می گردد.

کشتی طبقه بندی شده(Classified Ship):کشتی طبقه بندی شده عبارت است از هر کشتی  که دارنده گواهی طبقه بندی معتبر باشد.

كشتي رو- رو( RO-RO ) :

نوعی کشتی که مجهز به سکوی مخصوص(Ramp) در قسمت پهلو یا جلو و عقب میباشد و وسایل نقلیه حامل بار و مسافر میتوانند مستقیماً با چرخ خود به آن وارد یا خارج شوند.


بارج(Barge) :
دوبه یا بارج شناوری است که برای حمل و نقل حجم نسبتا زیادی از کالا یا مواد بر روی آب به کار می‌رود. از دوبه برای حمل اشیای بزرگ یا میزان ریادی از کالا استفاده می‌شود. بیشتر دوبه‌ها را در کانال‌ها و رودها به کار می‌برند. دوبه معمولاً موتور ندارد که در این صورت بارجهاي بدون موتور توسط يدك كش كشيده ميشوند.


لندینگ کرافت( Landing craft) :یک شناور دریایی است که معمولأ وظیفه آن جابجایی خودرو است. اغلب این شناورها دارای دری در جلوی شناور هستند که با باز شدن، تبدیل به یک سطح شیبدار شده و عمل بارگیری و تخلیه از طریق آن انجام می‌شود.


بوژی(Bogie ) :

نوعی تریلر دارای محورهای متناسب با میزان بار است و برای حمل بارهای بسیار سنگین بکار می‌رود که با توجه به وزن محموله تعداد محورها کم و یا زیاد خواهد شود.

(Lash) :

نوعی کشتی است که تعدادی بارج و یا سایر شناورهای مشابه حاوی بار را بر روی عرشه کشتی خود حمل می نماید.

Super User