No module Published on Offcanvas position

بیمه ریسکهای تکمیل شده ساختمانی (Civil Engineering Completed Risks)

بیمه ریسکهای تکمیل شده ساختمانی (Civil Engineering Completed Risks) خسارتهای وارد به انواع سازه های احداث شده در زمان بهره برداری از قبیل ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری، برج ها،‌ جاده ها، راه آهن، فرودگاه، کانالهای آبیاری، پلها، تونلها، سدها، موج‌شکن و اسکله، خطوط لوله آب، نفت، گاز، فاضلاب و نیز انبارها و معادن را تحت پوشش قرار می‌دهد.بیمه ریسکهای تکمیل شده از نوع بیمه با خطرات معین بوده و خسارتهایی که در متن بیمه‌نامه ذکر گردیده است را تحت پوشش قرار می دهد.

 

خسارات تحت پوشش

صاعقه - انفجار – آتش سوزی
زلزله - زلزله دریائی - آتشفشان
رانش زمین - نشست زمین - لغزش زمین - ریزش کوه یا صخره
سرما - برف - بهمن - یخبندان
سیل - طغیان آب - امواج دریا
طوفان - گردباد - تندباد
تصادم با یا سقوط اشیاء از هر وسیله نقلیه زمینی، هوائی یا آبی
خسارتهای ناشی از کاربرد آب یا سایر اقدامات بمنظور اطفای حریق
سقوط - تصادم - واژگونی
خرابکاری غیر گروهی

بیمه‌گذار میتواند با پرداخت حق بیمه اضافی خطر سرقت با شکست حرز را نیز تحت پوشش گیرد.

 

نکات مهم بیمه نامه مهندسی ریسکهای تکمیل شده ساختمانی


نوع ساخت، کیفیت مصالح، نوع و مقدار تأسیسات در تعیین ارزش ساخت مجدد سازه مورد بیمه مشابه مؤثر میباشد. برای مثال یک ساختمان مسکونی با اسکلت فلزی بدون هیچگونه تأسیسات اضافی ممکن است دارای ارزش ساخت متری 200.000 تومان باشد و ساختمان مسکونی دیگری با سازه بتنی برابر با آئیننامه 2800 و تأسیسات اضافی همچون آسانسور، شوتینگ زباله، استخر، جکوزی، سونا، آنتن مرکزی، گچبریهای داخل ساختمان و ... ممکن است دارای ارزش ساخت متری 600.000 تومان باشد.
بیمه گذار میتواند ارزش ساخت سازه مورد بیمه را به ارزش واقعی آن (ارزش مستهلک شده) بیمه نماید، درآنصورت درصورت وقوع خسارات جزئی از هزینه بازسازی مجدد مورد خسارت دیده به نسبت قیمت بیمه شده به قیمت نو بابت استهلاک کم شده و مابقی پس از کسر فرانشیز به بیمه‌گذار پرداخت خواهد شد.
اگر بیمه‌گذار ارزش ساخت اقلام مورد بیمه را به ارزش جایگزینی نوی مشابه نیز بیمه نماید درصورت بروز خسارت کلی به دلیل اصل غرامت از اصول بیمه، قیمت واقعی مورد بیمه (با احتساب عمر کارکرد) به بیمه‌گذار پرداخت خواهد شد. البته لازم بذکرست در این بیمه تا مدت معینی از عمر سازه (بسته به مورد) سازه نو محسوب شده و پس از آن به مرور زمان دارای افت ارزش بدلیل استهلاک میگردد.
بیمه گذار میتواند با پرداخت حق بیمه اضافی خطر سرقت را نیز تحت پوشش گیرد.
بیمه گذار میتواند با پرداخت حق بیمه اضافی خسارت وارد به اموال مجاور یا خسارتهای جانی یا مالی وارد به اشخاص ثالث را نیز تحت پوشش گیرد (برای پوشش بیمه ای اموال مجاور و مسئولیت درقبال اشخاص ثالث الحاق کلوز 302 به بیمه نامه ضروری بوده و در هنگام محاسبه حقبیمه سرمایه آنها به سرمایه اصلی بیمه‌نامه افزوده میگردد).
نظر به افزایش قیمت مصالح و دستمزد، بیمه‌گذار میتواند سازه خود را با احتساب تورم سالیانه بیمه نماید.
اگر قسمتی از سازه در حال احداث مورد بهره‌برداری قرار گیرد بیمه‌گذار میتواند برای آن قسمت بیمه CECR خریداری نماید منتها بمحض بهره‌برداری، آن قسمت از مورد بیمه از پوشش بیمه‌های مهندسی زمان احداث (CAR یا EAR) بطور خودکار خارج خواهد شد.

 

Super User