No module Published on Offcanvas position

بیمه پرورش ماهی و آبزیان

بیمه پرورش ماهی و آبزیان



به باور کارشناسان، با افزایش بیماری های مربوط به آبزیان، بیمه "آبزی پروری" یکی از ضروری ترین مسائلی است که هر پرورش دهنده ماهی باید آن را خریداری کند.

امروزه 50% مصرف ماهی جهان از طریق پرورش ماهی تامین می شود. توسعه صنعت پرورش ماهی باعث رشد تقاضا برای برنامه های بیمه ای پیچیده ای گردیده و شرکت های مختلف برای پاسخ به این خواسته خود به لویدز مراجعه می نمایند. تقاضای جهانی باعث شده تا مراکز کوچک و قدیمی پرورش ماهی به مناطق و پرورشگاه های تجاری بسیار بزرگ تبدیل گردند. بر اساس اطلاعات سازمان غذا و کشاورزی در سازمان ملل (FAO) 50% مصرف جهان از طریق پرورش ماهی تامین می گردد . آقای رابــرت ولز یکی از بیمــه گزاران فعــال در حوزه بیمه های حیوانات و ماهیان پرورشی عقیده دارد که : صنعت پرورش ماهی بصورت جهانی در حال گسترش است. طی پنج ســال گذشــته رشــد قابل ملاحظه ای را در اندازه محیط های پرورش ماهی شاهد بوده ایم که این امر باعث افزایش ریسک در واحدهای مورد بیمه گردیده است.
در سالهای 1950 تا 2004 پرورش ماهی با نرخ سالیانه 8/8 درصد رشد کرده است ، تا اینکه در سال 2004 به رقم تولید جهانی 59 میلیون تن ماهی به ارزش 70 میلیارد دلار رسید . در دهه بعد انتظار می رود این بخش تولید خود را دو برابر کند. پس می بینم که به هیچ وجه تعجب آور نخواهد بود که تقاضای پوششهای بیمه ای نیز در بخش مذکور روزافزون باشد.


انگیزه پرورش دهندگان ماهی

ولز می گوید: صنعت پرورش ماهی وابسته به حداکثر پتانسیل خود دست یافته است. این صنعت تا جایی رشد کرده است که امروز نیاز جهانی برای ماهی را برطرف می کند. ماهی آزاد در کشورهای چون نروژ ، شیلی ، کانادا و اسکاتلند هنوز از بازار خوبی برخوردار است و پتانسیل تولید قابل توجهی را نیز به خود اختصاص داده است . لیکن در کشور چین حدود 50 نوع مختلف ماهی شامل ماهی های کارپ ، تیلاپیا و بریم علاوه بر پرورش صدف دریایی فعالیت این صنعت را تشکیل می دهد. آسیا یکی از بازیگران اصلی صحنه بازار پرورش ماهی است. بر اساس آمار سازمان فائو ، صاحب 80درصد پرورشگاه های ماهی و صدف است .
هر چه حجم ریسک ها متراکم تر و بیشتر می شود بدین معنا است که شرکت های تولید کننده در پی پوشش این ریسک ها برخواهند آمد و لویدز هم باید به بازار جهانی این صنعت خدمات گسترده ارایه کند. بازار بیمه نیز باید آمادگی و انعطاف خود را در مورد سرمایه های روبه رشد حفظ نماید ، چرا که رشد روزافزون تکنولوژی لاجرم موجب گسترش بیش از حد ابعاد محیط های پرورش ماهی می شود.


کاستن از ریسک

محیط های پرورش ماهی با ریسک های مشخصی روبرو هستند. بزرگترین مسئله بیمه گران در این رشته بیمه ای اطمینان از شیوه های نگهداری پرورشگاه هاست . ولز می گوید: شرکت های با تجربه معمولاً از خطراتی که با آن مواجهند کاملاً آگاهند و می دانند چگونه باید از شدت آن بکاهند. بطور مثال : زمانیکه تعداد بسیار زیادی ماهی و آبزیان دیگر در یک محیط محدود نگهداری می شوند، بزرگترین نگرانی شیوع بیماری است که می تواند به سرعت صورت پذیرد.
در ماه های اخیر چند میلیارد صدف فرانسوی به علت بیماری که در حوضچه های پرورش صدف سراسر کشور به سرعت پخش شد از بین رفتند. رشد روزافزون تعداد و ابعاد پرورشگاه ها و ارزش آبزیان ، ریسک و میزان زیان این رشته را افزایش داده است . علی رغم کمک هایی که پیشرفت تکنولوژی به شرکت های پرورش ماهی کرده است ولی بیمه گذاران همچنان نیاز به پوشش های بیمه ای دارند. ولز می گوید: هر ســاله شــاهد هستیم که پیشرفت های فن‌ آوری باعث کاهش ریسک های مختلف می شود ، لیکن لویدز هم آمادگی خود را به عنوان مرکز پوشش ریسک های بالقوه در این صنعت حفظ نموده است.

نویسنده: سایت بیمه لویدز ( 18 سپتامبر 2008)

Super User