No module Published on Offcanvas position

بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای پزشکان و پیراپزشکان

بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای پزشکان و پیراپزشکان

به منظور تأمین بیمه ای جامعه پزشکی کشور، بیمه نامه مسئولیت حرفه ای پزشکان از سال 1365 و برای نخستین بار توسط شرکت سهامی بیمه ایران ارائه گردیده استدرخواست صدر بیمه نامه.

 


این بیمه، مسئولیت حرفه ای پزشکان و پیراپزشکان را در قبال بیمارانی که به علت خطا، غفلت و یا کوتاهی پزشکان و پیراپزشکان در انجام امور پزشکی دچار صدمه جسمانی، روانی یا فوت شوند تحت پوشش قرار می دهد. بر اساس قانون بیمه، حق بیمه این بیمه نامه با توجه به نوع شغل و ضریب بروز صدمه تعیین می شود که در صورت عدم بروز خسارت تخفیفات قابل توجهی در تجدید بیمه نامه در اختیار وی قرار می گیرد.همچنین بر اساس قانون بیمه چنانچه استفاده کنندگان به صورت گروهی از این بیمه نامه استفاده کنند با توجه به تعداد از تخفیف حق بیمه برخوردار می شوند. (که این واحدصدور جهت کلیه پزشکان و پیراپزشکان محترم استان خراسان بالاترین تخفیفات را قانوناً اعمال مینماید.)
کلیه دعاوی بیماران و یا ذوی الحقوق آنها علیه پزشکان و پیراپزشکان به مدت چهار سال پس از انقضای تاریخ بیمه نامه مشمول پوشش بیمه ای می باشد به شرط آن که معالجه یا عمل جراحی در مدت اعتبار بیمه نامه صورت گرفته باشد. به دلیل ارتباط قوانین جاری کشور (خصوصا قانون دیات) در رسیدگی به دعاوی حقوقی علیه پزشکان حدود پوشش بیمه ای بیمه نامه باید متناسب با قوانین موضوعه یاد شده باشد. نگاهی به آمار تلفات و زیانهایی که در بیمارستانها و درمانگاههای خصوصی ، به بار می آید، حاکی از خطرات بزرگی است که یک پزشک با آن روبروست.

چنانکه می دانیم ، زیانهای مادی وارده بر پزشک ، به دلیل مسئولیت او، موجب خسارات مادی زیادی برای پزشک می گردد. با این وجود ، بسیاری از پزشکان، به دلیل بی اطلاعی از قوانین و مقررات حاکم بر حرفه خود نمی توانند از حقوق خود دفاع کنند.


موارد تحت پوشش

غرامت نقص عضو (در مواردی که بر اثر خطا و یا قصور پزشکان و یا پیراپزشکان نقص عضوی برای بیمه گذار وارد آید بیمه گر موظف به جبران خسارت می‌باشد).

غرامت فوت (در صورت فوت بیمه‌گذار بر اثر خطا و یا قصور پزشکان و یا پیراپزشکان ورثه وی مستحق دریافت غرامت می‌باشند).

موارد خارج از پوشش

- انجام هر اقدامی خارج از حدود وظایف شغلی و صنفی پزشک و پیرا پزشک.
- پزشک یا پیراپزشک به دلیل استفاده از مسکرات و استعمال مواد مخدر یا داروی خواب آور تمرکز و هوشیاری لازم برای مداوای بیمار را نداشته باشد و باعث صدمه جسمی او می‌شود.
- انجام اقداماتی خارج از ضوابط پزشکی و یا بر خلاف قوانین و مقررات جاری باشد.
- هر نوع خسارتی که منشاً آن تشعشات یونیزه کننده یا رادیو اکتیو و انرژی هسته‌ای باشد مگر اینکه استفاده از این قبیل مواد جهت معالجه بیمار ضروری باشد.
- هر نوع خسارت ناشی از عدم النفع

 

برای صدور بیمه نامه روی این لینک کلیک کنید:

 

Super User